Dřevěné kostky
Vrcholná dovednost ukončeného 12. měsíce jsou poskládané 3 kostky na sebe.
Pokud však dítě přístup ke kostičkám nemá, v roce toto nezvládne.
POZOR! Kostky musí být dřevěné, na trhu naleznete stejně vypadající kostky plastové, jsou lehčí, na pohled je od dřevěných nerozeznáte, jsou levnější, ale komín z nich nepostavíte.
Navíc dřevo jako přírodní materiál má opět jednoznačné výhody pro vývoj senzomotoriky – plastů totiž máme všude dost a ty už si děti ochutnaly a osahaly zcela jistě na plastových kroužcích či hračkách pro miminka.
Aktivity pro jednotlivé věkové skupiny:
miminka 6 měsíců – začátek lezení
ZÁDA
- v poloze na zádech ideálně na peřince ukažte miminku kostičku nad hrudníkem ve středu a lákejte ho ke zvednutí rukou – nevkládat do ruky hned
- Nad hrudníčkem přesouvejte kostičku do strany, střídavě na obě, lákejte dítě k zachycení kostičky křížovou rukou a otočení hlavy ve směru kostičky – vaše hlava jde s kostičkou – dítě se totiž točí i za vámi – nutně musí být zvednuté nožičky nad podložku, pokud nedokáže samo, pomozte mu.
- točíme bok POUZE se zvednutýma nohama, jinak dojde k záklonu
- opět na středu, dítě v ose, nabízíme kostičku nad nožičkama (ruce už jí znají a teď si jí budou chtít podat nohama
- kostičku můžeme vložit mezi kotníčky a dítě si přizvedne, ale hlídáme, aby mu nespadlo a miminko si neublížilo
BŘÍŠKO
- na bříšku je dítě na pevné podložce, stavíme dětem komín avšak cca 2 m před nimi – dvoufázový tréning
- posléze stavíme blíž a lákáme dítě k uvolnění ruky a přenesení váhy a zbourání komínu.
- menším dětem můžeme pomoct přikrčením kolínka do strany, čímž mu pomůžeme přenést váhu mimo těžiště a uvolnění ruky
- starším miminkům stavíme na straně a lákáme k pivotaci
Lezci
- děti komín stále bourají, nestaví. Bourání je super zábava
- děti začínají stavět komín v závislosti na tom, kdy se s nimi tato aktivita začne trénovat – 2 kostky na sebe jdou poměrně brzy
Chodící děti do cca 2 let
- stavíme komíny s různě širokými základnami
Děti 2+
- zařadíme stavění hada – kostky pokládáme vedle sebe
- počítáme
- stavíme dva stejně velké komíny
- stavíme větší a menší – děti určují, který je větší a menší (trénujeme srovnání)
- …