Škodítka

Škodítky souhrnně nazývám všechny pomůcky, které škodí dětskému vývoji. Používání nevhodných pomůcek může i správně nastavený vývoj dítěte velmi narušit. Důsledky škodítek se mohou projevit hned, nezřídka se ale projeví až o mnoho let později.  

Stránku postupně doplňujeme, když objevíme další pomůcku na trhu. Chcete-li se zeptat na vhodnost pomůcky, která zde není uvedena, napište nám.

Autosedačku používáme pouze na dobu nezbytně nutnou k účelu, k němuž je určena – převoz dítěte v autě. Případně ji můžeme použít na velmi krátkou dobu ke krmení dítěte při zavádění příkrmů.

Využíváme-li autosedačku pro odložení dítěte, nabízíme mu pasivní pozici, podobně jako v lehátku. Při výběru autosedačky – vajíčka je potřeba věnovat pozornost sklonu autosedačky a jejímu tvaru. Všechny autosedačky nejsou tvarovány stejně. Pokud má autosedačka příliš zvednutou zádovou část, nutí dítě ke zvedání hlavy a nežádoucímu zapojení přímého břišního svalu. Část autosedačky pod zadečkem a nohama dítěte by měla být tvarována tak, aby dítě mělo v autosedačce kolínka výše než zadeček.

Houpací a vibrační lehátka

V lehátku má dítě přizvednutou hlavu, nožičky má oproti vhodně vybrané autosedačce nedostatečně podsazeny. Přímý břišní sval dostane časem stimul k zapojení a dítě začne zvedat hlavu (viz důvody proč je potřeba mít sportovní úpravu kočárku do úplného lehu, viz text Výbavička pro miminko). Ke správnému procesu vzpřimování je však potřeba, aby dítě zvedalo nohy, nikoliv hlavu. Stejně jako autosedačka nabízí lehátko dítěti pasivní pozici. Rodiče nad dítě obvykle pověsí hračku a dítě se ani nemusí snažit na ni dosáhnout. Pokud navíc lehátko ještě vibruje, nervový systém dítěte si na vibraci velmi rychle zvykne, dítě otupí a vibraci vyžaduje. Uvědomí-li si rodič v průběhu vývoje dítěte, že není něco v pořádku a začne dítě pokládat ke hře do aktivní pozice na péřovou zavinovačku, dítě aktivní pozici na peřince zpočátku urputně odmítá a snaží se vymoci si vibrační lehátko. Nyní je potřeba vydržet a s dítětem si na peřince aktivně hrát, než je schopné se chvíli na peřince zabavit samo.

Pasivní chodítko

Výrobci jej obvykle doporučují od 4 měsíců. Do pasivního chodítka dítě vložíte/postavíte do vzpřímeného stoje většinou již v době, kdy na stoj a chůzi dítě není fyzicky připraveno. Ve 4 měsících nejsou dostatečně silné ještě ani šikmé svalové řetězce, díky nimž si dítě hraje na boku, zvládá šikmý sed s oporou o loket nebo dlaň a koordinovaně leze. Nohy dítěte se v chodítku zapírají špičkami o zem a dostávají se tak do špatného opěrného postavení. Těžiště těla je zcela jinde než u dítěte bez této pomůcky, což v konečné fázi může opozdit samostatný stoj a chůzi. Nedostatečně posílené posturální svaly miminka trpí, protože jsou nuceny nevhodně se zapojit, aby pozici dítě v chodítku zvládlo. Mnohdy dochází k nevratným změnám, které se zpravidla ozvou až o mnoho let později (nejdéle v pubertě a dospělosti) v podobě špatného držení těla a z něj vyplývajících bolestí pohybového aparátu. Pasivní chodítko je navíc nebezpečné i z hlediska úrazů – pádu ze schodu apod., protože pomůcka je často na kolečkách a pohybuje se velmi rychle.

Aktivní chodítko

Aktivní chodítko je to, které dítě tlačí. Mezi aktivní chodítka se počítá i židle. Braňte i tomu, aby dítě, které sice chodí podél nábytku, tlačilo židli, protože k přímé chůzi zapojujeme zcela jiné svaly než ke kvadrupedální chůzi (podél nábytku). Raději židli zafixujte o stěnu, aby ji dítě nemohlo tlačit. Zde platí podobně, jako u pasívního chodítka, že aktívní samostatný stoj a chůzi spíše oddálí – v případě aktívního chodítka je těžiště přesunuto výrazně vpřed oproti stoji samostatnému.

Hopsadlo

Stejně jako aktivní chodítko, drží hopsadlo dítě v pasivní vertikální pozici, na které není před začátkem samostatné vzpřímené chůze posturálně připraveno. Dítě si tak buduje špatný pohybový vzorec včetně špatného nášlapu, aby pasivní vertikální pozici v hopsátku zvládlo a zadělává si na bolesti zad v dospělosti.

Jídelní židle, pokud dítě nesedí

Do jídelní židličky vložte dítě až v okamžiku, kdy vydrží delší dobu sedět v rovném sedu. Dříve nemůžete dítě posadit ani na chvíli, protože opět nevhodně zapojuje své nepřipravené posturální svaly. Podobně dítěti škodí i předčasné vertikální nošení (viz videokurz, lekce 3) Alternativy, potřebujete-li dítě nakrmit, představuje například správná pozice dítěte v klíně rodiče či krátkodobé umístnění do správně zvolené autosedačky.

Ohrádky

Pohybem v prostoru se dítě učí prostorovou orientaci, vyhodnotit překážku a zdolat ji. Dále posiluje svaly celého těla a hlavně kořenových kloubů – tj. lopatek a kyčlí. Při lezení navíc využívá kontralaterální (zkřížený) vzor pohybu, díky čemu dochází k propojení mozkových hemisfér.  To je důležité pro správné čtení a psaní.

Kvalitní stereotyp lezení je klíčový pro správný stereotyp chůze. Proto je velmi potřebné, aby dítě lezlo co nejvíce. Nezahrazujte proto děti, ale odstraňte z jeho dosahu nebezpečné věci – např. jedovaté rostliny či jiné životu nebezpečné nástrahy a zásuvky alespoň pro začátek zaslepte.

Ohrádka vám navíc bude záhy doma překážet, protože dítě v ní tak jako tak nebude chtít být. Bude chtít být s vámi. Říkáte si, že přece by dítě nemohlo být ani v postýlce. Ano, máte pravdu, postýlku používejte pouze na dobu spánku. V době bdění totiž postýlka škodí stejně jako ohrádka.

Lezoucí dítě je navíc již velmi chytré a je schopné se spousty věcí naučit. Je potřeba je v tom podporovat, a ne je zavřít do ohrádky. Není důvod, aby dítě nerozumělo, že něco nesmí, když v 10 měsících bez váhání odpoví, když se ho zeptáte, „jak dělá pejsek“. Po trpělivém vysvětlování proto dokáže pochopit i to, že nemá vyhazovat hlínu z květináče.

Jednou z hlavních obav rodičů bývají schody. Tyto se však dítě s trochou vaší pomoci brzy naučí slézat (postup výuky slézání schodů viz připravovaný videokurz). Když budete dítě před schody zavírat, místo aby se naučilo schody slézat, může se vám stát, že jednou zapomenete ohrádku zavřít a na neštěstí je zaděláno. Ohrádka navíc učí dítě špatný stereotyp přesunu z kleku do stoje, kdy má dítě tendenci vytahovat se do stoje rukama bez použití nákroku nohou.

Ochranná helma

Podobně jako v případě ohrádek, dítě se musí naučit, že stůl má roh, že když padám, je potřeba dát před sebe ruce a padat dopředu. Dítě si buduje pud sebezáchovy. Pokud dítě nemá nějakou závažnou neurologickou poruchu, ochranu hlavičky nepotřebuje, a naopak ochrana hlavy při pádu může vážně poškodit jeho krček.

Koupací kyblík

V koupacím kyblíku je dítě v nevhodně vzpřímené pozici a jeho hlavička přepadává. Dosud neposílené posturální svalstvo je přetěžováno. Raději dítě koupejte ve velké vaně, pokud máte, s vhodným zavinutím do plenky pro snížení lekavého reflexu. Postup koupání miminka viz videokurz, lekce 13.

Nákrčník na koupání

Vinou nákrčníku dítě nemůže ve vaně spojit své ruce v pozici nad hrudníčkem a správně aktivovat břišní a prsní svaly. Dítě je stimulováno k záklonu, ramínka miminka jsou tlačena do retrakce a hrozí nebezpečí blokád mezilopatkového prostoru. Více ke koupání miminka  viz videokurz, lekce 13.

Nosítko

Je důležité zvolit správnou pomůcku, protože ne každá nosící pomůcka je stejná (ty, nosící pomůcky, v nichž dítě visí jsou zcela nevhodné).

Úvaz v pomůcce musí být bezpodmínečně správně. Absolvujte živý kurz s kvalitním lektorem, který opraví chyby úvazu. Velmi často rodiče způsobují dětem špatným úvazem, o kterém si myslí, že je správně, nevhodnou rotaci nohou od kyčlí přes koleno až po kotník, která má poté za následek špatný stereotyp lezení se zvednutými holeněmi a špičkami vytočenými ven. Děti častěji sedají do nevhodného W. Špatný úvaz, ačkoliv je zcela jistě rodiči dobře míněn vychází z šíře trupu rodiče, který neumožní podsadit pánev dítěte a nožičky umístit do písmene M, protože kvůli trupu rodiče na toto není místo. Rodič proto nožičky dítěte vytočí okolo svého těla a způsobí nevhodnou rotaci.

V nosící pomůcce by dítě nemělo spát, protože podobně jako když usnete v autobuse, hlavička dítěte se sváží k jedné nebo druhé straně a dítě si přivodí blokády nebo prohloubí ty, se kterými se již narodilo (viz videokurz, lekce 1).

Při manipulace s miminkem velmi často střídáme pozice, v nosící pomůcce je však dítě zafixováno v jedné pozici na nevhodně dlouhou dobu. Pokud bydlíte v přeplněném velkoměstě, kde se s kočárkem velmi těžko pohybuje, nebo při velké závěji potřebujete dojít do obchodu, nechte posléze miminko vykompenzovat fixaci v nosící pomůcce volným pohybem bez plenky na peřince.

Pozor také na umístění dítěte do nosící pomůcky při vaření, jídle či pití horkých nápojů. Nejčastější případy popálenin miminek pocházejí právě z nosících pomůcek, kdy při vaření vystříkne horká voda či olej a dítě nešťastně opaří, případně se dítě v šátku nevhodně pohne, když maminka zrovna pije čaj či jí teplou polévku.

Vhodnější je pro tyto chvíle umístit dítě na peřinku v zahnízdění a dopřát mu chvíli samostatné hry například s hrazdičkou či svými prstíky z prostoru, kde na vás bude vidět, avšak nebude bezprostředně ohroženo děním na plotně.

Více viz živý rozhovor https://www.youtube.com/watch?v=KsQ7VYSI5f0